Reklama

Rada Jednostki Pomocniczej nr 14 Dąbrówka Mała (tzw. „rada dzielnicy”) protestuje przeciwko trwającej właśnie rozbiórce wiaduktu dawnej kolei wąskotorowej nad aleją Walentego Roździeńskiego (droga ekspresowa S 86), na pograniczu dzielnic Dąbrówka Mała i Bogucice. Nieczynny wiadukt kolejowy biegnie wzdłuż wiaduktu drogowego (ul. Bohaterów Monte Cassino), a jego rozbiórka ruszy 7 listopada. Rada dzielnicy pyta, dlaczego miasto nie zajęło się sprawą i nie przejęło od PKP wiaduktu, który mógł służyć jako kładka dla rowerów. RJP nr 14 wytyka bierność Marcinowi Krupie i jego poprzednikowi – Piotrowi Uszokowi.

Linia wąskotorowa przestała funkcjonować na przełomie XX i XXI wieku. Pozostały po niej obiekty inżynieryjne, m.in. wiadukt nad aleją Walentego Roździeńskiego, który następnie służył pieszym jako kładka. Jednak przez ostatnie lata był on wyłączony z użytku, a kilka tygodni temu poinformowano, że zostanie wyburzony. Prace mają ruszyć 7 listopada – wtedy również na kierowców czekać będą duże utrudnienia w ruchu.

Reklama

Część mieszkańców Dąbrówki Malej i Bogucic liczyła na to, że wiadukt jednak nie zostanie rozebrany, a wyremontowany i zaadoptowany na kładkę pieszo-rowerową. Decyzja o wyburzeniu wiaduktu nad drogą ekspresową S86 wywołała oburzenie mieszkańców, w imieniu których do władz miasta i prezydenta Marcina Krupy wystąpiła rada dzielnicy z Dąbrówki Małej.

wiadukts86_mieszkan

W petycji RJP nr 14 do prezydenta Marcina Krupy czytamy, że:

[…] Nie od dziś mówi się, że zarówno nasypy jak i budowle inżynieryjne jakimi są wiadukty kolejowe po niepełniących już swojej roli szlakach kolejowych, mogłyby być wykorzystane do nowych celów, np. do tworzenia ścieżek rowerowych łączących miasta a przede wszystkim, umożliwiające (jak przypadku tego wiaduktu) bezpieczne przejścia nad ruchliwymi drogami.

Wydawać by się mogło, że miasto konsekwentnie wspiera politykę rowerową poprzez powołanie instytucji zajmującej się tematyką w osobie miejskiego „oficera rowerowego”, budowę wypożyczalni rowerów miejskich, czy budowę nowych ścieżek, jednocześnie nie potrafiąc dostrzec potencjału, jaki mają stare nieużywane nasypy, czy spajające je wiadukty kolejowe. Jak jednak wytłumaczyć fakt, że bierność, brak zainteresowania i nieumiejętność przewidywania, powodują, iż właśnie tracimy tak istotny obiekt nad najbardziej ruchliwą trasą w Katowicach i drugą pod tym względem w całej Polsce? To niepowetowana strata tym bardziej, że temat był znany katowickiemu magistratowi już wiele lat temu. Od wielu lat,  po zlikwidowaniu transportu kolejowego na tym szlaku – z tego wiaduktu i fragmentu trasy – korzystali mieszkańcy Bogucic i Dąbrówki Małej oraz jeżdżący tędy rowerzyści. Nie przekonuje nas argument, iż stan wiaduktu (co stanowi uzasadnienie do jego barbarzyńskiego wyburzenia) był fatalny. Wiadukt powstał w latach osiemdziesiątych – nie był więc ani stary, ani wyeksploatowany z uwagi na likwidację przewozów kolejowych w latach dziewięćdziesiątych. Dzisiaj te wiadukty, zamiast służyć mieszkańcom do komunikacji rowerowej, są wyburzane w tak lekkomyślny, nieodwracalny sposób […].

Jednocześnie dzielnicowa rada zapytała władze miasta, dlaczego przy milczącym przyzwoleniu i bierności magistratu znikają z krajobrazu takie wiadukty (obecnie wiadukt kolei wąskotorowej nad al. W. Roździeńskiego, a kilka miesięcy wcześniej –  wiadukt kolei piaskowej nad ul. Kolońską w okolicach osiedla W. Witosa oraz wiadukt kolejowy nad ul. Rysia w Wełnowcu). Zapytano także o to, dlaczego Katowice, mając okazję przejęcia wiaduktu, nie skorzystały z takiej możliwości.

W Urzędzie Miasta Katowice poinformowano nas, że wiadukt przy S86 jest w bardzo złym stanie technicznym i grozi zawaleniem.

– Miasto nie zamierzało przeprowadzać w tym miejscu drogi rowerowej, gdyż planowało poprowadzenie ścieżki rowerowej równolegle ulicą Bohaterów Monte Cassino – mówi Dariusz Czapla z katowickiego magistratu. – Urząd Miasta ma już gotowy projekt rewitalizacji tej ulicy z uwzględnieniem budowy ścieżki rowerowej, konsultowany ze środowiskiem rowerowym. Projekt ten zostanie zrealizowany w roku 2017 na odcinku od Bulwarów Rawy do ul. Leopolda – dodaje.

Rozbiórka kładki to ogromne utrudnienia dla kierowców. Prace ruszą 7 listopada, większość będzie wykonywana w nocy. Planowane są trwające nie więcej niż 30 minut blokady jezdni.  W ostatniej fazie rozbiórki skrajne lewe pasy mają zostać wyłączone z ruchu. Nie wiadomo ile dokładnie potrwa rozbiórka.

Reklama

8 KOMENTARZE

  1. Tylko że przejazd przez Monte Cassino będzie zajmowało wieki, zważywszy na ilość świateł i czas oczekiwania na nie. Zniszczenie takiego wiaduktu możSosnowiec jakoś potrafił przystosować podobny wiadukt na cele rowerowe, mimo że tuż obok znajduje się ul Baczyńskiego, co więcej – tuż obok – przygotowuje się do przystosowania kolejnego wiaduktu, mimo 'że przecieź rowerzyści mają już dwie opcje’. Jak widać – tu chodzi o podejście i chęci, a nie doszukiwanie się na siłę usprawiedliwień tej beznadziejnej decyzji.

  2. Niszczenie takiej infrastruktury to barbarzyństwo! Za naszego życia nikt już takiego wiaduktu nad tak szeroką drogą nie zbuduje. A miejsce dla rowerów na Monte Cassino będzie oczywiście chodnikiem razem z pieszymi i biegającymi dziećmi?

  3. co ciekawe, sprawę skomentowała Rada dzielnicowa z Dąbrówki na swoim Fb:
    cytat { https://www.facebook.com/RJPnr14/posts/1212503235489963?__mref=message_bubble }:
    <<>>
    O naszej petycji napisano też w Infokatowice. Jedna rzecz tylko w wyjaśnieniach magistratu (przewidywalnych zresztą ) nie daje spokoju. Dlaczego przewidywalnych? Dokładnie było wiadomo na co się powołają: stan techniczny (16 lat temu zapewne był lepszy niż dzisiaj – wtedy miasto mogło go przejąć, a zapytania kierowane – przeze mnie zresztą już kilka lat temu za pośrednictwem platformy konsultacji społecznych UM Katowice powodowały jedną reakcję: nabieranie wody w usta czyli brak odpowiedzi). Scieżka rowerowa poprowadzona wzdłuż Boh. Monte Cassino – opcja chodnik czy wydzielenie w jezdni – po drodze światła, piesi, wąski chodnik i wiele innych niespodzianek – o kosztach nie wspominając. Szlak kolejowy po opuszczeniu wiaduktu – idealnie, bezkolizyjnie, i pośród zieleni, prowadził w kierunku Szopienic, Nikiszowca i Giszowca. Wtedy można było mądrze projektować, Przykład Sosnowca podany przez jednego z komentratorów jest trafny – wystarczy pojechać nieco dalej w kierunku granic naszego miasta aby zobaczyć, że wiadukt po kolei normalnotorowej został przystosowany dla ruchu rowerowego i pieszego. W tamtym mieście (coby nie powiedzieć o wzajemnych historycznych śląsko- zagłębiowskich animozjach) ktoś jednak o tym POMYŚLAŁ – czego w naszym magistracie, (a mamy przecież prezydenta po Wydziale Transportu Politechniki Śląskiej z tytułem doktrorskim) zabrakło. To jest GŁUPOTA, KRÓTKOWZROCZNOŚĆ I BRAK WYOBRAŹNI.
    Info: Katarzyna Florjańska (RJP 14) (z pełną odpowiedzialnością za swoje słowa)
    <<>>

  4. Spoko spoko, sie teraz zburzy, a potem ktos wymysli ze przeciez moznaby zrobic sciezke rowerowa i znajomy znajomego odbuduje. Ludzie dajcie zyc przeciez – ekonomia musi sie krecic;)

  5. Dokładnie – nawet w Sosnowcu potrafili wykorzystać stary szlak kolejowy i zrobić ścieżkę rowerową do Milowic wraz z adaptacją starego, sypiącego się kiedyś wiaduktu, choć niedaleko jest wiadukt dla samochodów i tramwajów. A u nas co? Będziemy stać co chwila na światłach? Miasto w ogóle nie dba o rowerzystów i pasażerów. A to, że z Dąbrówki nie można dotrzeć do centrum np. szynobusem (choć jest linia kolejowa i nawet dworzec), tylko trzeba tłuc się w korkach starym Jelczem, zakrawa na paranoję. Tylko drogi i kierowcy się tutaj liczą. Pierniczę, chyba też zakupię jakiegoś 20-letniego Volkswagena na gaz.

  6. […] Mieszkańcy Dąbrówki Małej twierdzą także, że wytyczenie ścieżki w obecnym kształcie, większej części będzie jedynie wymalowaniem pasów i „sierżantów rowerowych”, a nie budową nowej infrastruktury. Jednocześnie niezrozumiałe jest dla nich burzenie wiaduktu dawnej kolei, który można by wykorzystać na ciąg pieszo-rowerowy (pisaliśmy o tym tutaj). […]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
23 − 9 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.