Prezydent Katowic podczas dzisiejszej konferencji / fot. InfoKatowice.pl
Reklama

Prezydent Katowic poinformował dzisiaj o przebiegu linii tramwajowej z Pętli „Brynów” do Pętli „Kostuchna”. Wybrany wariant będzie kosztował około 110 mln złotych, zadanie jest częścią przedsięwzięcia inwestycyjnego, realizowanego przez Tramwaje Śląskie w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020. Prace mają ruszyć w 2018 roku.

W styczniu prezydent Katowic, Marcin Krupa mówił o planach budowy linii tramwajowej, która poprawi komunikację południowych dzielnic Katowic z centrum miasta, prowadzącej z Pętli “Brynów” do Pętli “Kostuchna”.

Reklama

Zaproponował kilka wariantów, które następnie prezentowane były podczas spotkań informacyjnych z mieszkańcami w kwietniu. Jednocześnie przeprowadzona została ankieta, w której wypowiedziało się ponad 700 osób.

– Po analizach, które zostały przeprowadzone przez ekspertów wyszło jednoznacznie, że najmniej kolizyjnym i akceptowalnym przebiegiem będzie przebieg piąty – mówił Marcin Krupa prezydent Katowic. Przebieg piąty wcześniej był określany jako 4A – nastąpiły w nim jednak zmiany, po uwagach mieszkańców i spółdzielni mieszkaniowej „Silesia”

– Na zlecenie spółki Tramwaje Śląskie S.A. powstało również studium przedprojektowe, które swoim zakresem obejmowało: analizę ruchu, studium środowiskowe dla inwestycji, analizę techniczną poszczególnych odcinków, sposób realizacji inwestycji, terminy i jej szacunkowe koszty. Biorąc pod uwagę opinie mieszkańców i rekomendacje projektantów studium przedprojektowego, a także uwzględniając dodatkowe aspekty, m.in. takie jak prognozy migracyjne, prezydent podjął decyzję o ostatecznym przebiegu linii tramwajowej – informuje Joanna Górska z biura prasowego katowickiego magistratu.

Przebieg trasy zgodny z rekomendacją projektantów studium przedprojektowego:

  •    ul. Rzepakowa
  •    od ul. Rzepakowej do ul. Szenwalda – wg wariantu 2
  •    od ul. Szenwalda do ul. Ziołowej – bez wariantu
  •    ul. Ziołowa
  •    od ul. Ziołowej do ul. Krynicznej – wg wariantu 4
  •    od ul. Krynicznej do ul. Bażantów – wg wariantu 4A
  •    od ul. Bażantów po płd. stronie ul. Radockiego
  •    od ul. Radockiego na południe do ul. Bażantów
  •    ul. Bażantów

z następującymi korektami do rozwiązań:

  •    lokalizacja dodatkowego przystanku „Odrodzenia Łętowskiego” w rejonie łącznika ulic Radockiego i Bażantów (zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców osiedla Odrodzenia i z myślą o nowych osiedlach – m.in. Murapol),
  •   lokalizacja pętli i przystanku końcowego w rejonie ul. Armii Krajowej (zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, w powiązaniu z liniami autobusowymi przebiegającymi w ciągu ulicy Armii Krajowej/funkcja przesiadkowa).

Tramwaj w liczbach:

5,2 km – długość trasy
10 – 12 min. – szacowany czas przejazdu tramwaju z Pętli „Brynów” do Pętli „Kostuchna”
20 – 22 min. – szacowany czas przejazdu z Rynku do „Pętli Kostuchna” (również w godzinach szczytu)
26 km/h – średnia prędkość tramwaju
–  liczba przystanków: Brynów Kolejowa, Ochojec Leśna, Ochojec Szenwalda, Ochojec Centrum Medyczne, Ochojec Kryniczna, Odrodzenia Łętowskiego, Odrodzenia Kościół, Kostuchna Bażantowo P+R, Armii Krajowej Pętla.
110 mln zł. – szacowane koszty inwestycji (zadanie jest częścią przedsięwzięcia inwestycyjnego, realizowanego przez Tramwaje Śląskie w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020)

Reklama

5 KOMENTARZE

  1. W roku wyborczym 2018, zupełnie przypadkowo, rozpocznie się wielka inwestycja tramwajowa, zaś oprócz niej przecinane będą wstęgi basenów i nowego stadionu katowickiej Barcelony 🙂

  2. Ani słowa o kosztach utrzymania linii tramwajowej przez las. Liczę ,że protesty formalne, okresy lęgowe skutecznie zablokują ten pomysł . Wystarczy kilka lat aby UE wycofała się z dotacji.

  3. Tramwaj przez rezerwat to tylko w Polsce! Większość mieszkańców była przeciwna budowie linii tramwajowej. Dużo lepszym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie istniejącej linii kolejowej – wystarczyłoby wybudować wiadukt na ul.Gen Jankego, by pociąg nie blokował ruchu samochodowego.Mini busy rozwoziłyby pasażerów z przystanków kolejowych po licznych osiedlach

  4. http://www.gzm.org.pl/aktualnosci,697,tramwaj-na-poludnie-katowic-trasa.htm pod tym linkiem są dane z ankiety przeprowadzonej w czasie akcji informacyjnej ( z nazwy konsultacji społecznych wycofali sie po pierwszym spotkaniu) pomimo braku podstawowego pytania o sens budowy tramwaju to 30% respondentów samorzutnie w uwagach potępiło ta inwestycje. Przypomnę ,że ankieta sprowadzała sie do pytania gdzie wolisz mieć tramwaj pod swoimi oknami czy na sąsiedniej ulicy. Wybór był łatwy bo najmniej ludzi mieszka pod lasem, dlatego wariant leśny miał najwięcej zwolenników. Wybierając najmniejsze zło decydujemy się na największe koszty utrzymania takiej linii. Opłotkami przez las dla kogo, dla Krupy? aby za nasze pieniądze spłacał przedwyborcze długi. Wystarczy wejść na Wikipedię i zaobserwować trend spadkowy korzystania z Tramwajów Śląskich -co 10 lat o 50% . Tramwaj nie rozwiąże problemów komunikacyjnych południa Katowic . Korki tworzą się w godzinach szczytu -zwłaszcza przy Obi na Brynowie gdzie tasują się samochody na kościuszki i mikołowską , czy na pułku piechoty -tam są problemy. Deklarowany szybki tramwaj będzie jechał ze srednią 25km/h -czyli pół godziny do centrum..za 110 mil zł + ciągłe koszty utrzymania. może zamiast idiotyzmów zainwestować dla kilkumilionowej aglomeracji park edukacyjny na wzór warszawskiego Kopernika? Może dzięki temu jakiś przyszły Krupa się nauczy liczyć ,zwłaszcza nie swoje, tylko podatników pieniądze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
2 + 6 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.